Проект команди Гетьман медіаконсалтинг

ЗМІ повідомляють, що китайський покупець «Мотор Січ» — банкрут. Але чи так це насправді?

Поділитися:

Вчора низка українських онлайн-видань опублікувала повідомлення про банкрутство одного з нових співвласників «Мотор Січ» — китайської Beijing Xinwei Technology Group Co Ltd. Насправді ця інформація не зовсім відповідає дійсності. «Гетьман медіаконсалтинг» проаналізував цю інформаційну кампанію.

Новини про китайську компанію зі словом «банкрут» в заголовках з’явилися як на сайтах вузької спеціалізації (1), так і в широко відомих онлайн-ЗМІ (2, 3, 4). Публікації майже ідентичні (за винятком деяких ввідних слів), проте тільки одне видання посилається на УНІАН як на джерело саме такого варіанту тексту. Загалом же і УНІАН, і решта ЗМІ, що поширили новину про банкрутство Beijing Xinwei Technology посилаються як на першоджерело на статтю на сайті «24 каналу».

Нюанс в тому, що в статті-першоджерелі… про банкрутство Beijing Xinwei Technology не йдеться! І взагалі банкрутство згадується лише один раз — в контексті того, що збанкрутувати, на думку автора, може сама «Мотор Січ». Щодо проблем самої китайської компанії автори припускають, що власник в майбутньому не зможе розрахуватися з кредиторами і змушений буде розплатитися акціями «Мотор Січі».

Насправді ж і в статті-першоджерелі, і в новинних повідомленнях мова йде про колишні та поточні фінансові складнощі, а не про банкрутство, яке передбачає повну неможливість розрахунків по боргах і довготривалу юридичну процедуру — нічого такого наразі не відбувається. Отже звідки виникло слово «банкрут» в заголовках, можемо лише припускати.

Відзначимо також: в усіх публікаціях присутній акцент на тому, що зрештою (якщо «Мотор» буде проданий китайській компанії, а та потрапить у кризу) акції українського підприємства можуть дістатися росіянам.

Однак, хоча в статті-першоджерелі немає тверджень про банкрутство Beijing Xinwei Technology, вона має і свої власні «нестиковки».

1. Розповідаючи про невдалий вихід Beijing Xinwei Technology на біржу, автор посилається на китайський сайт relatos.top — неважко пересвідчитись особисто, що це приватний блог, на якому за 2 роки (з вересня 2016 по серпень 2018) з’явилися лише 11 публікацій від різних авторів на різні теми: зокрема, про стосунки батьків одного з авторів. Дивний вибір надійного джерела інформації про китайську технологічну компанію… Тим більше, що аналогічну історію про біржовий провал Beijing Xinwei Technology 2015 року розповідало також, наприклад, авторитетне фінансове видання Bloomberg Businessweek.

2. Автор повідомляє, що на початку 2019 року Beijing Xinwei Technology оголосила про дефолт — на підтвердження своїх слів він посилається на вересневу авторську колонку в «Дзеркалі тижня»… в якій про дефолт «на початку 2019 року» не згадується! Автор колонки в «Дзеркалі тижня» в свою чергу єдиний раз використовує слово «дефолт», коли пише, що «Xinwei Group багато разів оголошувала дефолтний стан. Востаннє — 26 серпня 2019 року». Посилання на джерело цієї інформації автор не подає, а нам не вдалося знайти жодної згадки про дефолт Xinwei Group в серпні цього року. Цікаво, що 28 серпня, через 2 дні після нібито чергового «дефолтного стану» китайської компанії, в Києві радник з нацбезпеки США Джон Болтон жорстко нападав на можливу угоду щодо продажу «Мотор Січі» китайським компаніями, але такий аргумент, як дефолт Xinwei Group не використав. Можливо, з причини його (дефолту) відсутності?

Зазначимо також, що ця колонка спричинила у вересні аналогічні «кола по воді» — з новинами про нібито банкрутство покупця «Мотор Січі».

3. Окремо в статті згадується керівник і співвласник Xinwei Group Ван Цзин (Wang Jing) як особа з неоднозначною репутацією. Дійсно ім’я цього бізнесмена пов’язане з багатьма невдалими та на перший погляд авантюрними ініціативами по всьому світу. Його компанія в 2013 році планувала будівництво порту в Криму (після анексії відмовився від проекту); фінансувала запуск однієї з ракет Ілона Маска, яка вибухнула на старті; почала і відтермінувала «будівництво сторіччя» — каналу, що мав з’єднати Атлантичний та Тихий океани в Нікарагуа та стати конкурентом Панамському каналу… В згаданій публікації Bloomberg Ван Цзина називають «невезучим магнатом».

Проте не можна сказати, що Xinwei Group та її керівник опинилися в безнадійному нокауті: їх не переслідують через кримінальні справи; з 20 вересня по 20 грудня акції компанії зросли в ціні на третину; статок Ван Цзина все ще оцінюється близько до $1 млрд; Bloomberg розповідає його історію скоріше як «трагікомедію», але не як вирок; а сингапурське видання The Straits Times зазначає, що такі злети і падіння — звичні для китайського світу фінансів.

Отже, інформація про дефолт або банкрутство китайського покупця «Мотор Січі» є сумнівною; фінансові труднощі об’єктивно є, але можна дискутувати, чи дійсно вони є загрозою для компанії.

Але зазначимо, що приводи для занепокоєння все ж існують:

1. Судячи з усього викладеного вище, можна назвати стилем Xinwei Group ризиковані фінансові методи роботи та участь в ризикованих проектах.

2. У випадку продажу «Мотор Січі» китайським чи будь-яким іншим компаніям є ризики присвоєння технологій, використання їх у військових цілях іншими державами, проблем на підприємстві тощо.

3. Є вагомі причини припускати зв’язок Xinwei Group з китайським урядом. Компанія на своєму старті була профінансована державною Datang Corporation і нині має доступ до кредитів державних банків. Експерти та поінформовані джерела, з якими спілкувались як Bloomberg, так і Financial Times, сходяться на тому, що компанія та її керівник якщо навіть не є комерційним прикриттям влади КНР, то добре «зчитують» вектори діяльності свого уряду — і рухаються саме за цими векторами.

Дмитро Єгоров

«Гетьман медіаконсалтинг»

Поділитися: